MENU
  • Home
  • Actueel
    • Nieuws
  • Inhoud
    • Laatste nummer
    • Archief
    • Rubrieken
    • Artikelen
    • Boekbespreking
    • CBS-berichten
    • Column
    • Discussie
    • Diversen
    • Essay
    • Onderzoeksnotitie
    • Opinie & Debat
    • Praktijk
    • Redactioneel
  • Auteurs
    • Overzicht auteurs
    • Auteursrichtlijnen
  • Abonnementen
    • Abonnement aanvragen
    • Voorwaarden en wijzigingen
  • Over TVA
    • Achtergrond
    • Redactie
    • Adverteren
    • Links
    • Contact
Inloggen
Inhoud
Inhoudsopgave jaargang 21 (2005) / nummer 3
PDF  

Opleidingsfondsen als lerende organisaties

Van egaliseren naar ontwikkelen
Natascha van den Berg, Frans Meijers, Maarten Sprengers
1 juni 2016

Nederlands English

Samenvatting

Beroepsonderwijs en -training worden, zoals Van Hoof (2005) duidelijk maakt, een strategisch beleidsdomein in de ogen van veel Europese overheden. Ze worden gezien als een centraal element van en in een strategie om het concurrerende vermogen van de economie te vergroten. In de afspraken die de Europese regeringsleiders in 2001 in Lissabon hebben gemaakt, met als doel de economische positie van Europa ook in de toekomst veilig te stellen, heeft het verhogen van de deelname aan en de kwaliteit van onderwijs en scholing dan ook prioriteit. Deelname aan en kwaliteit van onderwijs en scholing zijn echter niet meer zo eenduidig te definiëren als in het industriële tijdperk. Duidelijk is dat een belangrijk deel van het op peil houden van de vakbekwaamheid via leerprocessen op de werkvloer zal moeten plaatsvinden. Onderwijs en scholing zijn daarom momenteel onderdeel van een ruimere strategie die innovatieve arbeidsorganisaties hanteren. Arbeidsorganisaties moeten aan drie voorwaarden voldoen om te overleven in een kenniseconomie (Volberda, 1999; Glastra et al., 2004):

Summary

From equalization to development: sectoral training funds as learning organizations

In a market economy, individual employers are confronted with several dilemmas, when they have to make long-term investments in (re)training and HRD. Especially in small and medium enterprises (SME’s), these dilemmas often lead to under-investments in education and (re)training, unless institutional arrangements reduce these dilemmas. Since the mid 1980s, sectoral training funds, which operate on the basis of the principle of equalization, provide such an institutional arrangement in The Netherlands. They are jointly administered by representatives of the trade unions and employers’ associations. In this article, we investigate on the basis of empirical data from the training fund for the installation branche, whether the desired effects of the sectoral training funds (i.e, the prevention of training under-investment, the prevention of free rider behavior, and the production and dissemination of strategic knowledge) are actually being achieved. We conclude that these effect are not achieved, mainly because the fund is primarily providing banking services (i.e. pumping money around), and is more of an training- than a development fund, mainly because schooling is seen as more as an ends than as a means.

Trefwoorden

egalisatie van kosten O&O-fondsen HRD effectiviteit/sectoral training funds HRD equalization of costs effectiveness

Onbeperkt toegang tot het online archief?

Wilt u dit artikel en alle andere artikelen in het archief onbeperkt kunnen lezen?
Log in of neem een abonnement.

Aanmelden
Vorige Inhoudsopgave Volgende
Twitter Facebook Linkedin
Delen Print PDF

© 2009-2021 Uitgeverij Boom Amsterdam


De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:


Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912. Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).

No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.

Nummer 4, jaargang 36

ABONNEER je nu NIEUWSTE nummer VORIGE nummers
© 2009-2021