MENU
  • Home
  • Actueel
    • Nieuws
  • Inhoud
    • Laatste nummer
    • Archief
    • Rubrieken
    • Artikelen
    • Boekbespreking
    • CBS-berichten
    • Column
    • Discussie
    • Diversen
    • Essay
    • Onderzoeksnotitie
    • Opinie & Debat
    • Praktijk
    • Redactioneel
  • Auteurs
    • Overzicht auteurs
    • Auteursrichtlijnen
  • Abonnementen
    • Abonnement aanvragen
    • Voorwaarden en wijzigingen
  • Over TVA
    • Achtergrond
    • Redactie
    • Adverteren
    • Links
    • Contact
Inloggen
Inhoud
Inhoudsopgave jaargang 26 (2010) / nummer 3
PDF  

De combinatie van werk en studie

Joris Van Ruysseveldt, Karin Proost
1 juni 2016

Nederlands English

Samenvatting

In het onderzoek naar het welzijn van werknemers op de werkplek is al langer aandacht gegaan naar de rol van problemen met de afstemming tussen het werk en andere levensdomeinen. Zo zijn de laatste jaren meerdere studies verschenen waarin de invloed is bestudeerd van het combineren van werk met de thuissituatie (werk-thuis-interferentie; WTI) op het ontstaan van spannings- en gezondheidsverschijnselen (voor een overzicht, zie: Allen et al., 2000; Eby, Casper, Lockwood, Bordeaux & Brinley, 2005. Aangezien in onze hedendaagse samenleving vaak beide partners werken (Geurts & Van Woensel, 2005), en werk en thuis een belangrijk deel van onze tijd innemen, is die aandacht terecht.

Summary

The combination of work and study

In our modern knowledge economy employees meet growing pressure to acquire new, work related competencies. Estimates indicate that in 2004 approximately 46% of the Dutch working population participated in education outside the organization. Furthermore, employees are confronted with increasing job demands. Studies show that work pressure is problematic for 32% of the Dutch employees, or 2,2 million people (Houtman, Smulders, & Van den Bossche, 2005). For this group of workers, the combination of work with study might become an exhausting challenge. Using data from 219 employed psychology students of the Dutch Open University, we explore whether too high job demands promote interference problems between work and study (WLI). Also, we investigate to what extent WLI influences personal well-being. Tests of a structural equation model indicated that job demands, i.c. workload, are positively associated with interference problems between work and study (WLI). WLI was positively related to emotional exhaustion and fully mediated the relation between workload and emotional exhaustion. From a policy point of view, these results suggest that employees' well-being might benefit from policy interventions targeted at the facilitation of the combination of work and study (e.g. study leave). At the same time, these interventions might promote the participation of employees in long life learning-activities.

Trefwoorden

emotionele uitputting werk-leren-interferentie werk-thuis-interferentie levenlang leren

Keywords

emotional exhaustion work-learning interference work-home interference long live learning

Onbeperkt toegang tot het online archief?

Wilt u dit artikel en alle andere artikelen in het archief onbeperkt kunnen lezen?
Log in of neem een abonnement.

Aanmelden
Vorige Inhoudsopgave Volgende
Twitter Facebook Linkedin
Delen Print PDF

© 2009-2021 Uitgeverij Boom Amsterdam


De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:


Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912. Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).

No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.

Nummer 4, jaargang 36

ABONNEER je nu NIEUWSTE nummer VORIGE nummers
© 2009-2021