Professionele identiteitsproblemen van sociale stijgers
Samenvatting
Kinderen die een veel hoger opleidingsniveau hebben bereikt dan hun ouders, worden aangeduid als sociale stijgers. Hun opleidingsprestatie wordt gemakkelijk gezien als een positieve conditie voor succes en well-being gedurende hun arbeidsleven. Echter, velen van hen kampen een vrij lange periode met professionele identiteitsproblemen. Zij percipiëren zichzelf als anders dan hun collega’s en ze beschouwen zich niet als ‘echte’ leden van de sociale groep waartoe ze zijn gaan behoren. Maar de onderlinge verschillen in well-being zijn nogal groot. De daarbij aansluitende vraag die in dit artikel wordt beantwoord, is: Met welke professionele identiteitsproblemen worden sociale stijgers geconfronteerd en hoe zijn onderlinge verschillen daarin te verklaren?
Uitgaande van literatuur over identiteit en recent onderzoek naar sociale stijgers worden in dit artikel diverse identiteitsproblemen geconcretiseerd en wordt een theoretisch model ontwikkeld dat de verschillen tussen sociale stijgers verklaart op grond van twee modererende concepten: het ‘identity capital’ concept van Côté en het ‘identity agents’ concept van Schachter.
Onbeperkt toegang tot het online archief?
Wilt u dit artikel en alle andere artikelen in het archief onbeperkt kunnen lezen?
Log in of neem een abonnement.
© 2009-2021 Uitgeverij Boom Amsterdam
De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:
Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912.
Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).
No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.