MENU
  • Home
  • Actueel
    • Nieuws
  • Inhoud
    • Laatste nummer
    • Archief
    • Rubrieken
    • Artikelen
    • Boekbespreking
    • CBS-berichten
    • Column
    • Discussie
    • Diversen
    • Essay
    • Onderzoeksnotitie
    • Opinie & Debat
    • Praktijk
    • Redactioneel
  • Auteurs
    • Overzicht auteurs
    • Auteursrichtlijnen
  • Abonnementen
    • Abonnement aanvragen
    • Voorwaarden en wijzigingen
  • Over TVA
    • Achtergrond
    • Redactie
    • Adverteren
    • Links
    • Contact
Inloggen
Inhoud
Inhoudsopgave jaargang 31 (2015) / nummer 1
PDF  

Professionele identiteitsproblemen van sociale stijgers

Een theoretische verkenning
Jo Thijssen, Mick Matthys, Peter Leisink
1 juni 2016

Nederlands English

Samenvatting

Kinderen die een veel hoger opleidingsniveau hebben bereikt dan hun ouders, worden aangeduid als sociale stijgers. Hun opleidingsprestatie wordt gemakkelijk gezien als een positieve conditie voor succes en well-being gedurende hun arbeidsleven. Echter, velen van hen kampen een vrij lange periode met professionele identiteitsproblemen. Zij percipiëren zichzelf als anders dan hun collega’s en ze beschouwen zich niet als ‘echte’ leden van de sociale groep waartoe ze zijn gaan behoren. Maar de onderlinge verschillen in well-being zijn nogal groot. De daarbij aansluitende vraag die in dit artikel wordt beantwoord, is: Met welke professionele identiteitsproblemen worden sociale stijgers geconfronteerd en hoe zijn onderlinge verschillen daarin te verklaren?
Uitgaande van literatuur over identiteit en recent onderzoek naar sociale stijgers worden in dit artikel diverse identiteitsproblemen geconcretiseerd en wordt een theoretisch model ontwikkeld dat de verschillen tussen sociale stijgers verklaart op grond van twee modererende concepten: het ‘identity capital’ concept van Côté en het ‘identity agents’ concept van Schachter.

Summary

Professional identity problems of social climbers. A theoretical exploration

Children who have attained a much higher level of education than their parents are called social climbers. Their educational performance is easily seen as a positive condition for success and well-being during their working life. However, many of them struggle quite a long time with professional identity-problems. They perceive themselves as different from their colleagues and do not consider themselves as ‘real’ members of the social group they belong to now. However, there are relatively large individual differences in well-being between them. The ensuing research question is: Which professional identity problems are social climbers confronted with and how can their individual differences in these problems be explained? Based on identity literature and recent research on social climbers several professional identity problems are specified and a theoretical model is developed that explains the differences between social climbers by means of two moderating concepts: the ‘identity capital’ concept of Côté and the ‘identity agents’ concept of Schachter.

Keywords

social climbers (professional) identity well-being identity capital identity agents

Keywords

social climbers (professional) identity well-being identity capital identity agents

Onbeperkt toegang tot het online archief?

Wilt u dit artikel en alle andere artikelen in het archief onbeperkt kunnen lezen?
Log in of neem een abonnement.

Aanmelden
Vorige Inhoudsopgave Volgende
Twitter Facebook Linkedin
Delen Print PDF

© 2009-2021 Uitgeverij Boom Amsterdam


De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:


Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912. Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).

No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.

Nummer 4, jaargang 36

ABONNEER je nu NIEUWSTE nummer VORIGE nummers
© 2009-2021