MENU
  • Home
  • Actueel
    • Nieuws
  • Inhoud
    • Laatste nummer
    • Archief
    • Rubrieken
    • Artikelen
    • Boekbespreking
    • CBS-berichten
    • Column
    • Discussie
    • Diversen
    • Essay
    • Onderzoeksnotitie
    • Opinie & Debat
    • Praktijk
    • Redactioneel
  • Auteurs
    • Overzicht auteurs
    • Auteursrichtlijnen
  • Abonnementen
    • Abonnement aanvragen
    • Voorwaarden en wijzigingen
  • Over TVA
    • Achtergrond
    • Redactie
    • Adverteren
    • Links
    • Contact
Inloggen
Inhoud
Inhoudsopgave jaargang 31 (2015) / nummer 2
PDF  

‘Onboarden’ van nieuwe medewerkers: meer dan traditioneel investeren?

Maike van den Berg
1 juni 2016

Nederlands English

Samenvatting

Door de flexibel en transitioneel wordende arbeidsmarkt lijkt het van belang dat organisaties zich richten op het sneller introduceren, inwerken en integreren van nieuwe medewerkers. Volgens managementliteratuur kan dit door te investeren in een goed lopende ‘onboardingsperiode’. In dit onderzoek is bekeken welke factoren van invloed zijn op het functioneren en de betrokkenheid van nieuwe medewerkers tijdens de introductieperiode in een rijksorganisatie als de Belastingdienst. De centrale vraag was: ‘In hoeverre functioneren nieuwe medewerkers beter en zijn ze meer betrokken naarmate de Belastingdienst meer aandacht besteedt aan het onboardingsproces?’ Dit onderzoek toetst verschillende hypothesen die geformuleerd zijn vanuit drie belangrijke wetenschapsvisies op houding en gedrag van mensen in organisaties. Daarbij is gebruikgemaakt van een online enquête, die is ingevuld door 174 nieuwe medewerkers die maximaal 14 maanden werkzaam zijn bij de organisatie. Op basis van regressie-analyses kan worden geconstateerd dat indirecte investeringen lonen, het sociaal inbedden van nieuwe werknemers van zowel positieve als negatieve invloed is, dat voor de integratie in de organisatiecultuur enkel een positief verband bestaat naarmate de cultuur als meer open wordt ervaren en dat het verloop van de eerste werkdag van invloed is.

Summary

‘Onboarding’ new employees: solely a matter of traditional investing?

By reason of the increasingly flexible and transitional labour market, it seems relevant for organizations to optimize the introduction and integration of their new employees. According to management literature, organizations can succeed in this by investing in their onboarding process. This study focuses on how the Dutch Tax and Customs Administration introduces new employees. The central question is: ‘Do employees perform better and are they more committed as the Dutch Tax and Customs Administration invest in the onboarding process? This study includes an consideration of three important theoretical perspectives on attitude and behavior in organizations. An online questionnaire was conducted. 174 new employees that has been working within the Dutch Tax and Customs Administration for a maximum of 14 months are included in the sample. From several regression analyses it can be concluded that indirect investments are useful, the social embeddedness of new employees is both of positive and negative influence, the integration in the new organizational culture is positive if the culture is perceived as open and the way the first day is organized seems important.

Keywords

new employees onboarding HR investments commitment performance

Keywords

new employees onboarding HR investments commitment performance

Onbeperkt toegang tot het online archief?

Wilt u dit artikel en alle andere artikelen in het archief onbeperkt kunnen lezen?
Log in of neem een abonnement.

Aanmelden
Vorige Inhoudsopgave Volgende
Twitter Facebook Linkedin
Delen Print PDF

© 2009-2021 Uitgeverij Boom Amsterdam


De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:


Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912. Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).

No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.

Nummer 4, jaargang 36

ABONNEER je nu NIEUWSTE nummer VORIGE nummers
© 2009-2021