MENU
  • Home
  • Actueel
    • Nieuws
  • Inhoud
    • Online First artikelen
    • Laatste nummer
    • Archief
    • Rubrieken
    • Artikelen
    • Boekbespreking
    • CBS-berichten
    • Column
    • Discussie
    • Diversen
    • Onderzoeksnotitie
    • Opinie & Debat
    • Praktijk
    • Redactioneel
  • Auteurs
    • Overzicht auteurs
    • Auteursrichtlijnen
  • Abonnementen
    • Abonnement aanvragen
    • Proefabonnement
    • Losse nummers
    • Voorwaarden en wijzigingen
  • Over TVA
    • Achtergrond
    • Redactie
    • Reviewers
    • Adverteren
    • Links
    • Contact
Inloggen

Inhoud

Inhoudsopgave jaargang 32 (2016) / nummer 4
PDF  

Anders polderen – Lange termijn hervormingsbeleid in de veel-partijen-overlegeconomie

Marc van der Meer, Anton Hemerijck
30 januari 2017

Nederlands English

Samenvatting

De afgelopen jaren is de publieke ruimte van overleg tussen de regering en het maatschappelijk middenveld nieuw leven in geblazen. Dat is een belangrijke verklaring voor het opmerkelijk succes van het tweede kabinet-Rutte – een de facto minderheidskabinet – dat tegen de algemene verwachtingen in voor het eerst sinds het eerste kabinet-Kok (1994-1998) zijn termijn volledig zal uitzitten. Hierbij is een beroep gedaan op nieuwe vormen van sociaaleconomisch overleg. In het kielzog van het Sociaal Akkoord (het zgn. Mondriaan-akkoord) van april 2013 zijn de afgelopen periode hervormingsafspraken gemaakt op zeer verschillend beleidsdomeinen: het onderwijs, de woningmarkt, de gezondheidszorg, de industriepolitiek, en het energiebeleid. Bij de onderhandelingen over deze akkoorden, die worden gekenmerkt door een mix van bezuinigingen, compenserend sociaal beleid en investeringen, waren veel maatschappelijke organisaties betrokken, meer dan de gebruikelijke vertegenwoordigers van werknemers en werkgevers, alsook op sommige momenten de 'constructieve oppositie', in antwoord op de uitdagingen van strategische onzekerheid in economie, politiek, en maatschappij. De politieke paradox van deze praktijk van ad hoc, niet-hiërarchisch, en zeer gevarieerd cumulatief overleg en onderhandelingen met open, onzekere uitkomsten, is dat een kabinet met een smalle machtsbasis in een uiterst volatiel maatschappelijk vaarwater, in staat is geweest om een transformatieve hervormingsagenda te realiseren. De toekomst van deze nieuwe vorm van overleg is onzeker en enkele leidende vragen met betrekking tot bijvoorbeeeld de verhouding van vaste en tijdelijke banen op de arbeidsmarkt en de regionalisering van het arbeidsmarktbeleid zijn nog niet opgelost, maar een alternatief heeft zich nog niet aangediend.

Summary

Changing consultation – long-term policy transformation within a multi-party setting

Dutch socioeconomic concertation has experienced some transformative changes in its modus operandi in recent years, which has given the 'Polder Model' a new lease on life for the time being. Building on an older tradition of sharing political space with civil society organizations, the recent liberal-social democratic government coalition, with Mark Rutte at the helm (2012-2017), has been able to enact a surprisingly successful structural reform agenda in the aftermath of the global financial crisis. Governing in times of significant economic, social and political uncertainty, it is no mean feat that the Rutte II administration – de facto a minority government – is the first Dutch coalition to complete its term since the administration under Wim Kok (1994-1998). After the foundational Social Accord (the so-called Mondriaan Akkoord) in April 2013, a series of reform agreements were reached in the policy areas of education, housing, healthcare, industrial and energy policy. For each of these more meso-level accords, a variety of civil society organizations participated that were beyond the traditional social partners of business and labor. Over time these seemingly ad hoc, open and non-hierarchical agreements materialized in a trajectory of cumulatively transformative policy change. The political tactic of the Rutte II government stands out in comparison with the halcyon Dutch miracle era of the Polder Model in the 1980s and 1990. We explain the new modes of Dutch socioeconomic policy concertation and its political tactic as a kind of rallying around existing institutional arrangements to bring the contested political and social center together behind a major adjustment strategy, including retrenchment, compensatory social meas­ures and investments, when reform output and outcomes are fundamentally uncertain. Whether the new Polder Model will prove robust remains an open question. Recently, new multiple party covenants were negotiated in the textile and banking industry. Meanwhile a number of issues concerning regional labor market regulation and work-life balance reconciliation have yet to be resolved.

Keywords

concertation accords new polder model

Keywords

concertation accords new polder model

Onbeperkt toegang tot het online archief?
Log in of neem een abonnement.


inloggen
Wachtwoord vergeten
Neem een abonnement
Wilt u dit artikel en alle andere artikelen in het archief onbeperkt kunnen lezen? Bekijk onze abonnementen >>
Vorige Inhoudsopgave Volgende
Twitter Facebook Linkedin
Delen Print PDF

© 2009-2019 Uitgeverij Boom Amsterdam


De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:


Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912. Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).

No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.

Nummer 4, winter 2018, jaargang 34

ABONNEER je nu NIEUWSTE nummer VORIGE nummers

Privacy policy

Algemene voorwaarden

© 2009-2019
Boom uitgevers Amsterdam

Redactiesecretariaat

redactietva@gmail.com

Abonnementenadministratie

Boom uitgevers Amsterdam B.V.

Postbus 15970

1001 NL Amsterdam

Nederland

(020) 520 01 20

abonnementen@bua.nl

Boom uitgevers Amsterdam

Prinsengracht 747

1017 JX Amsterdam
telefoon: (020) 521 89 32
klantenservice@boomamsterdam.nl