MENU
  • Home
  • Actueel
    • Nieuws
  • Inhoud
    • Laatste nummer
    • Archief
    • Rubrieken
    • Artikelen
    • Boekbespreking
    • CBS-berichten
    • Column
    • Discussie
    • Diversen
    • Essay
    • Onderzoeksnotitie
    • Opinie & Debat
    • Praktijk
    • Redactioneel
  • Auteurs
    • Overzicht auteurs
    • Auteursrichtlijnen
  • Abonnementen
    • Abonnement aanvragen
    • Voorwaarden en wijzigingen
  • Over TVA
    • Achtergrond
    • Redactie
    • Adverteren
    • Links
    • Contact
Inloggen
Inhoud
Inhoudsopgave jaargang 34 (2018) / nummer 4
PDF  

Van school, en dan wat?

Sociale klasse, menselijk kapitaal en persoonlijkheid en een problematische overgang van school naar werk
Alexander Dicks, Mark Levels, Rolf van der Velden
13 december 2018

Nederlands English

Samenvatting

De transitie van school-naar-werk is een van de belangrijke fases in de levensloop. Tijdens deze periode wordt een aantal belangrijke beslissingen genomen. Om te begrijpen waarom bij sommige jongeren deze transitie niet goed verloopt, gebruiken we in dit artikel sequentieanalyse en logistische regressiemodellen om problematische trajecten na het verlaten van het voortgezet onderwijs te onderzoeken waarbij jongeren langdurig NEET (Not in Employment, Education, or Training) zijn. We vinden dat variabelen bekend uit de stratificatieliteratuur, zoals een hoger ouderlijk opleidingsniveau, de kans verlaagt om langdurig NEET te zijn. Maar we vinden ook dat jongeren met een neurotische persoonlijkheid een hogere kans hebben om langdurig NEET te worden.

Summary

Leaving school, and then what? Social class, human capital, and personality and a problematic transition from school to work

The school-to-work transition is one of the formative phases of the life course. During that time, many important decisions are made. We use sequence analysis and logistic regression models in order to understand why some young people follow problematic work and employment trajectories that are characterized by long periods of NEET (not in employment, education, or training). We find that traditional stratification variables, such as higher levels of education among parents and the school leavers themselves, increase the chances of a successful school-to-work transition. In addition, we find that young people with an extremely introverted and emotionally unstable personality are more likely to have an unsuccessful school-to-work transition.

Trefwoorden

NEET school-naar-werk transitie sequentieanalyse persoonlijkheid

Keywords

NEET school-to-work transition sequence analysis personality

Onbeperkt toegang tot het online archief?

Wilt u dit artikel en alle andere artikelen in het archief onbeperkt kunnen lezen?
Log in of neem een abonnement.

Aanmelden
Vorige Inhoudsopgave Volgende
Twitter Facebook Linkedin
Delen Print PDF

© 2009-2021 Uitgeverij Boom Amsterdam


De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:


Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912. Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).

No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.

Nummer 4, jaargang 36

ABONNEER je nu NIEUWSTE nummer VORIGE nummers
© 2009-2021